• search hit 20 of 76
Back to Result List

Assessments verknüpfen - neue Aussagen ermöglichen

  • Ziel der Linkingstudie ist, die Ergebnisse aus dem Mathematiktest für die 5. Jahrgangsstufe des "Nationalen Bildungspanels" (NEPS) in die Kompetenzstufenmodelle der "Trends in International Mathematics and Science Study" (TIMSS) und der nationalen Ländervergleichsstudie einzuordnen. Voraussetzung hierfür ist u.a. eine hohe Ähnlichkeit der Studien bezüglich der Rahmenkonzeptionen. Die in der Äquivalenzstudie gefundenen Übereinstimmungen bilden die Grundlage für die Verlinkung der Skalen mittels Equipercentile Linking. Die Ergebnisse zeigen, dass Schlussfolgerungen für die Gesamtpopulation stabil eingeschätzt werden, auf individuellem Niveau jedoch vermeiden werden sollten.
  • The aim of this linking study is to classify the "National Educational Panel Study" (NEPS) according to the criterion-based reference frame for the primary level of the "Trends in International Mathematics and Science Study" (TIMSS) and the "National Assessment Study" (NA) in primary school. One requirement for a strong linking is a high conceptual overlap of the frameworks which the results of the comparison between NEPS, TIMSS and NA indicate. Given these overlaps the equipercentile linking method could be applied to link the math scales. The results show that inferences are possible on a population level but should be avoided on an individual level.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Annika Nissen
URN:urn:nbn:de:gbv:luen4-opus-144863
URL: https://pub-data.leuphana.de/frontdoor/index/index/docId/849
Subtitle (German):Verlinkung der mathematischen Kompetenzmessungen im Primarbereich des Nationalen Bildungspanels mit TIMSS und dem Ländervergleich
Title Additional (English):Linking Assessments - extending interpretations: an attempt to link math scales for the primary level in the National Educational Panel Study, TIMSS and the National Assessment
Advisor:Timo Ehmke (Prof. Dr.)
Referee:Timo Ehmke (Prof. Dr.), Olaf Köller (Prof. Dr.)GND, Dominik Leiß (Prof. Dr.)ORCiDGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:German
Year of Completion:2017
Date of Publication (online):2018/03/20
Publishing Institution:Leuphana Universität Lüneburg, Universitätsbibliothek der Leuphana Universität Lüneburg
Granting Institution:Leuphana Universität Lüneburg
Date of final exam:2017/11/06
Release Date:2018/03/20
GND Keyword:Mathematische Kompetenz; Schulleistungsmessung
Institutes:Fakultät Bildung
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Licence (German):License LogoDeutsches Urheberrecht