Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.48548/pubdata-512
Resource typeDissertation
Title(s)Assessments verknüpfen - neue Aussagen ermöglichen
Subtitle(s)Verlinkung der mathematischen Kompetenzmessungen im Primarbereich des Nationalen Bildungspanels mit TIMSS und dem Ländervergleich
Alternative title(s)Linking Assessments - extending interpretations: an attempt to link math scales for the primary level in the National Educational Panel Study, TIMSS and the National Assessment
DOI10.48548/pubdata-512
Handle20.500.14123/547
CreatorNissen, Annika
RefereeEhmke, Timo
Köller, Olaf  118137093
Leiß, Dominik  0000-0002-1364-9138  124488080
AdvisorEhmke, Timo  0000-0001-9572-2185  136665438
AbstractThe aim of this linking study is to classify the "National Educational Panel Study" (NEPS) according to the criterion-based reference frame for the primary level of the "Trends in International Mathematics and Science Study" (TIMSS) and the "National Assessment Study" (NA) in primary school. One requirement for a strong linking is a high conceptual overlap of the frameworks which the results of the comparison between NEPS, TIMSS and NA indicate. Given these overlaps the equipercentile linking method could be applied to link the math scales. The results show that inferences are possible on a population level but should be avoided on an individual level.

Ziel der Linkingstudie ist, die Ergebnisse aus dem Mathematiktest für die 5. Jahrgangsstufe des "Nationalen Bildungspanels" (NEPS) in die Kompetenzstufenmodelle der "Trends in International Mathematics and Science Study" (TIMSS) und der nationalen Ländervergleichsstudie einzuordnen. Voraussetzung hierfür ist u.a. eine hohe Ähnlichkeit der Studien bezüglich der Rahmenkonzeptionen. Die in der Äquivalenzstudie gefundenen Übereinstimmungen bilden die Grundlage für die Verlinkung der Skalen mittels Equipercentile Linking. Die Ergebnisse zeigen, dass Schlussfolgerungen für die Gesamtpopulation stabil eingeschätzt werden, auf individuellem Niveau jedoch vermeiden werden sollten.
LanguageGerman
KeywordsMathematische Kompetenz; Schulleistungsmessung
Date of defense2017-11-06
Year of publication in PubData2018
Publishing typeFirst publication
Date issued2018-03-20
Creation contextResearch
Granting InstitutionLeuphana Universität Lüneburg
Published byMedien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg
Files in This Item:
File SizeFormat 

Annika_Nissen_Dissertation.pdf
MD5: b0250d589b361b9ae60ea00d2cc61bda
License:  Nutzung nach Urheberrecht
open-access

4.24 MB

Adobe PDF
View/Open

Items in PubData are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Citation formats
Access statistics

Page view(s): 0

Download(s): 0