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Performative Tensions of Corporate Social Responsibility (CSR) Communication in organizational Networks

Performative Kräfte der Corporate Social Responsibility (CSR) Kommunikation in organisationalen Netzwerken

  • Corporate Social Responsibility (CSR) has been established in recent years as an essential component of the economic system, demanded and promoted by a wide variety of stakeholder groups. The present dissertation shows that organizations face major communicative challenges with regard to CSR. CSR is not only determined by organizations themselves, but rather arises in the interplay with economic and social discourses. It is assumed that boundarys of organizational action are under constant change, so that CSR actors inevitably initiate constitutive communication processes. The resulting polyphony requires an understanding of the underlying communication processes. Hence, the performative character of CSR communication is taken up by this dissertation and thus the constitution of both the communicating actors and their relationships in the network is illustrated. The presented scientific papers are united by the overarching assumption that communication does not accompany and describe organizational action, but unfolds its own power.
  • Corporate Social Responsibility (CSR) hat sich in den vergangenen Jahren als essentieller Bestandteil des ökonomischen Systems etabliert, der von unterschiedlichsten Stakeholdergruppen gefordert und gefördert wird. Die vorliegende Dissertation zeigt, dass Organisationen im Hinblick auf CSR vor großen kommunikativen Herausforderungen stehen. CSR wird dabei nicht nur von Organisationen selbst bestimmt, sondern entsteht vielmehr im Wechselspiel mit wirtschaftlichen und gesellschaftlichen Diskursen. Es wird zugrunde gelegt, dass die Grenzen des organisationalen Handelns unter einem stetigen Wandel stehen, sodass CSR-Akteure zwangsläufig konstituierende Aushandlungsprozesse initiieren. Die daraus entstehende Polyphonie fordert ein entsprechendes Verständnis der zugrundeliegenden Kommunikationsprozesse. Der performative Charakter von CSR-Kommunikation wird daher in dieser Dissertation aufgegriffen und so die Konstitution sowohl der kommunizierenden Akteure als auch ihrer Beziehungen im Netzwerk illustriert. Die eingebrachten wissenschaftlichen Arbeiten eint die übergeordnete Annahme, dass Kommunikation organisationales Handeln nicht begleitet und beschreibt, sondern eine eigene Wirkkraft entfaltet.

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Metadaten
Author:Jana KollatGND
URN:urn:nbn:de:gbv:luen4-opus4-12528
URL: https://pub-data.leuphana.de/frontdoor/index/index/docId/1252
Advisor:Sigrid Bekmeier-Feuerhahn (Prof. Dr.)
Referee:Sigrid Bekmeier-Feuerhahn (Prof. Dr.)GND, Dennis Schoeneborn (Prof. Dr.)ORCiDGND, Hannah Trittin-Ulbrich (Prof. Dr.)ORCiDGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Year of Completion:2022
Date of Publication (online):2022/08/02
Date of first Publication:2022/08/02
Publishing Institution:Leuphana Universität Lüneburg, Universitätsbibliothek der Leuphana Universität Lüneburg
Granting Institution:Leuphana Universität Lüneburg
Date of final exam:2022/03/30
Release Date:2022/08/02
Note:
Das Rahmenpapier der kumulativen Dissertation enthält vier Beiträge
Institutes:Fakultät Wirtschaftswissenschaften / Institut für Management und Organisation (IMO)
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 38 Handel, Kommunikation, Verkehr / 384 Kommunikation; Telekommunikation
Licence (German):License LogoDeutsches Urheberrecht