• search hit 2 of 13
Back to Result List

Bildanalysen: Gemälde, Fotos, Werbebilder

Picture analyses: paintings, photographs, advertising pictures

  • Im Unterschied zu Bildbeschreibung und Bildinterpretation steht hier die Bildanalyse im Zentrum. Aussage und Sinn ästhetischer Einzelbilder sollen jeweils in ihrer Struktur fundiert werden. An über 40 Gemälden, Fotografien und Werbebildern werden vier verschiedene Analysekategorien erprobt: die Kompositionslinie, das Fragment, das Symbol und der Verweis. Mit der Bildanalyse als methodenfundierter Produktanalyse wird ein Aspekt der aktuellen transdisziplinären Bildwissenschaft angesprochen, der bislang noch nicht zureichend Beachtung gefunden hat.
  • Contrary to picture description and picture interpretation, here picture analysis stands in the focus of attention. Message and meaning of aesthetic single pictures are based in their respective formal structure. Four different categories are tested on more than 40 paintings, photographs and advertising pictures: the composition line, the fragment, the symbol, and the reference. With picture analysis taken as a product analysis based on methods, one aspect of modern transdisciplinary "picture science" is dealt with which does not seem to have found sufficient attention yet.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Werner Faulstich (Prof. Dr.)
URN:urn:nbn:de:gbv:luen4-opus-141762
URL: https://pub-data.leuphana.de/frontdoor/index/index/docId/568
ISBN:3-89153-035-8
Document Type:Book
Language:German
Year of Completion:2009
Date of Publication (online):2009/12/18
Release Date:2009/12/18
Tag:Image recognition; advertising pictures; paintings; photos
GND Keyword:Bildanalyse; Gemälde; Photographie; Werbung
Institutes:Fak 1 - Bildung, Kultur, Soziales (alt) / Medienwissenschaft
Dewey Decimal Classification:7 Künste und Unterhaltung / 70 Künste / 700 Künste; Bildende und angewandte Kunst