• search hit 1 of 400
Back to Result List

Informelles Lernen im mehrsprachigen Science-Center Le Vaisseau. Ein Beitrag zur Science-Center-Pädagogik

Informal learning in the multilingual Science-Center Le Vaisseau. A contribution to the education at the Science-Center

  • Die vorliegende Dissertation setzt sich mit der Thematik der Science-Center und ihren pädagogischen Grundlagen auseinander. Darüber hinaus wird der besondere Aspekt der mehrsprachigen Gestaltung des Lernorts Vaisseau erläutert. Ziel der Arbeit ist es Ansätze für eine SC-Pädagogik zu entwickeln, die sowohl aus den erziehungswissenschaftlichen Teilbereichen als auch aus dem Konzept des Vaisseau wissenschaftlich aufgearbeitet und hergeleitet werden. Die Entwicklung dieses Konzepts für die Integration von Mehrsprachigkeit durch Sprachenbegegnung an einem informellen Lernort ist ebenfalls Ziel dieser Arbeit. Verknüpft wurden diese beiden Ziele mit einer Besucherevaluation, in deren Kontext Kinder und Jugendliche und Erwachsene befragt wurden. Basierend auf den Resultaten der Evaluation und der Literaturanalyse konnten Kennzeichen einer Science-Center- Pädagogik sowie Kennzeichen eines informellen Mehrsprachigkeitskonzepts formuliert werden.
  • The thesis deals with the topic of Science-Centers and their pedagogical principles. Furthermore it explains the multilingual design of the science center Le Vaisseau. The aim of the dissertation is to develop approaches for a science centers education. These approaches are based on educational studies as well as on academic research about the concepts of Le Vaisseau realized in the theses. The development of a concept for the integration of multilinguism through the encounter of languages is the second aim. Both of them are linked to an evaluation by the visitors of the science center. Children, teenagers and adults were questioned. Based on the results of the evaluation and on analyzes of academic literature characteristic for a science centers education and for a concept of informal learning of multilinguism are formulated.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Claudia Bade
URN:urn:nbn:de:gbv:luen4-opus-141891
URL: https://pub-data.leuphana.de/frontdoor/index/index/docId/578
Advisor:Matthias von Saldern (Prof. Dr.)
Document Type:Doctoral Thesis
Language:German
Year of Completion:2010
Date of Publication (online):2010/08/24
Publishing Institution:Leuphana Universität Lüneburg
Granting Institution:Leuphana Universität Lüneburg, Fak 1 - Bildung, Kultur, Soziales (alt)
Date of final exam:2010/06/03
Release Date:2010/08/24
Tag:evaluation; informal education; multilinguism
GND Keyword:Außerschulische Bildung; Mehrsprachigkeit; Evaluation
Institutes:Universität / Frühere Fachbereiche
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung