• search hit 1 of 1
Back to Result List

Shaping realities: investigating sensemaking and sensegiving in managerial practice

Shaping Realities: Untersuchung von Sensemaking und Sensegiving in der Managementpraxis

  • In this work, I contribute to a social constructionist research agenda by investigating how managers/consultants (practitioners) of different ranks are engaged in patterns of behavior (practices) in socially situated contexts (practice) attempting to shape preferred shared interpretations of reality to achieve their goals. Following this line of inquiry, the work aims at (1) advancing our understanding of the role of practitioners in shaping managerial realities and (2) investigating how practitioners actually shape managerial realities, particularly focusing on ´reality-shaping´ practices and their content. The dissertation comprises a set of four complementary articles investigating these research questions empirically based on in-depth, empirical case studies and theoretically within various managerial contexts (client-consultant relationship, CEO post-succession strategic change process, evolutionary initiative development) and considering different actor perspectives (top managers, middle managers, consultants and clients). Resulting from this variety, the articles rely on and contribute to different, at times distant, research fields and therewith scholarly discussions. However, the literature on sensemaking and sensegiving offers a suitable overarching theoretical frame which I use in this work to synthesize the key contributions of the four articles.
  • In dieser Arbeit trage ich zur sozialkonstruktivistischen Forschungsagenda bei. Ich untersuche, wie Manager/Berater (Praktiker) unterschiedlicher Hierarchielevel über Verhaltensmuster (Praktiken) in sozialen Kontexten (Praxis) versuchen eine gewünschte gemeinsame Interpretation von Realitäten zu erzeugen, um ihre Ziele zu erreichen. Diesem Forschungsinteresse folgend zielt die Arbeit darauf ab (1) unser Verständnis der Rolle von Praktikern in der Beeinflussung geschäftlicher Realitäten zu erweitern und (2) zu untersuchen wie Praktiker geschäftliche Realitäten tatsächlich beeinflussen, insbesondere mit einem Fokus auf ´realitätsbeeinflussende´ Praktiken und ihre Inhalte. Die Dissertation umfasst vier komplementäre Artikel, die diese Forschungsfragen empirisch - auf der Basis von detaillierten, empirischen Fallstudien - und theoretisch innerhalb verschiedener geschäftlicher Kontexte (Klienten-Berater Interaktion, Prozess strategischen Wandels nach einer CEO Nachfolge, Evolutionäre Initiativenentwicklung) und unter Berücksichtigung der Perspektiven unterschiedlicher Akteure (Topmanager, Mittelmanager, Berater, Klienten) untersuchen. Resultierend aus dieser Vielfalt, tragen die Artikel zu verschiedenen, zum Teil entfernten Forschungsfeldern und wissenschaftlichen Diskussionen bei. Allerdings bietet die Sensemaking- und Sensegiving-Literatur einen geeigneten, übergreifenden Rahmen welchen ich in der Arbeit nutze, um die wesentlichen Beiträge der vier Artikel darzustellen.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Jan-Florian Schlapfner
URN:urn:nbn:de:gbv:luen4-opus-144569
URL: https://pub-data.leuphana.de/frontdoor/index/index/docId/820
Advisor:Markus Reihlen (Prof. Dr.)
Referee:Ursula Weisenfeld-Schenk (Prof. Dr.)GND, Sascha Albers (Prof. Dr.)ORCiDGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:Multiple languages
Year of Completion:2017
Date of Publication (online):2017/10/06
Publishing Institution:Leuphana Universität Lüneburg, Universitätsbibliothek der Leuphana Universität Lüneburg
Granting Institution:Leuphana Universität Lüneburg
Date of final exam:2017/07/12
Release Date:2017/10/06
Tag:Institutionelle Theorie; Klienten-Berater-Beziehung; Sensegiving; Strategische Initiative; Strategy-as-Practice
Client-consultant relationship; Institutional theory; Sensegiving; Strategic initiative; Strategy-as-Practice
GND Keyword:Konstruktivismus <Soziologie>; Strategie; Evolutionstheorie; Nachhaltigkeit; Management
Institutes:Fakultät Wirtschaftswissenschaften / Institut für Management und Organisation (IMO)
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 33 Wirtschaft / 330 Wirtschaft
Licence (German):License LogoDeutsches Urheberrecht