Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.48548/pubdata-493
Resource typeDissertation
Title(s)Shaping realities: Investigating sensemaking and sensegiving in managerial practice
Alternative title(s)Shaping Realities: Untersuchung von Sensemaking und Sensegiving in der Managementpraxis
DOI10.48548/pubdata-493
Handle20.500.14123/528
CreatorSchlapfner, Jan-Florian
RefereeReihlen, Markus
Weisenfeld, Ursula  0000-0001-5946-836X  112680577
Albers, Sascha  0000-0001-6533-7550  1020818786
AdvisorReihlen, Markus  0000-0002-9863-9472  142446890
AbstractThis work investigates how managers/consultants (practitioners) of different ranks are engaged in patterns of behavior (practices) in socially situated contexts (practice) attempting to shape preferred shared interpretations of reality to achieve their goals. Following this line of inquiry, the work aims at (1) advancing our understanding of the role of practitioners in shaping managerial realities and (2) investigating how practitioners actually shape managerial realities, particularly focusing on "reality-shaping" practices and their content. The dissertation comprises a set of four complementary articles investigating these research questions empirically based on in-depth, empirical case studies and theoretically within various managerial contexts (client-consultant relationship, CEO post-succession strategic change process, evolutionary initiative development) and considering different actor perspectives (top managers, middle managers, consultants and clients). Resulting from this variety, the articles rely on and contribute to different, at times distant, research fields and therewith scholarly discussions. However, the literature on sensemaking and sensegiving offers a suitable overarching theoretical frame which is used in this work to synthesize the key contributions of the four articles.

Diese Arbeit trägt zur sozialkonstruktivistischen Forschungsagenda bei. Es wird untersucht, wie Manager/Berater (Praktiker) unterschiedlicher Hierarchielevel über Verhaltensmuster (Praktiken) in sozialen Kontexten (Praxis) versuchen eine gewünschte gemeinsame Interpretation von Realitäten zu erzeugen, um ihre Ziele zu erreichen. Diesem Forschungsinteresse folgend zielt die Arbeit darauf ab (1) unser Verständnis der Rolle von Praktikern in der Beeinflussung geschäftlicher Realitäten zu erweitern und (2) zu untersuchen wie Praktiker geschäftliche Realitäten tatsächlich beeinflussen, insbesondere mit einem Fokus auf "realitätsbeeinflussende" Praktiken und ihre Inhalte. Die Dissertation umfasst vier komplementäre Artikel, die diese Forschungsfragen empirisch - auf der Basis von detaillierten, empirischen Fallstudien - und theoretisch innerhalb verschiedener geschäftlicher Kontexte (Klienten-Berater Interaktion, Prozess strategischen Wandels nach einer CEO Nachfolge, Evolutionäre Initiativenentwicklung) und unter Berücksichtigung der Perspektiven unterschiedlicher Akteure (Topmanager, Mittelmanager, Berater, Klienten) untersuchen. Resultierend aus dieser Vielfalt tragen die Artikel zu verschiedenen, zum Teil entfernten Forschungsfeldern und wissenschaftlichen Diskussionen bei. Allerdings bietet die Sensemaking- und Sensegiving-Literatur einen geeigneten, übergreifenden Rahmen welcher in der Arbeit genutzt wird, um die wesentlichen Beiträge der vier Artikel darzustellen.
LanguageEnglish
KeywordsNachhaltigkeit; Management
Date of defense2017-07-12
Year of publication in PubData2017
Publishing typeFirst publication
Date issued2017-10-06
Creation contextResearch
Granting InstitutionLeuphana Universität Lüneburg
Published byMedien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg
Files in This Item:
File SizeFormat 

160731_Jan_Florian_Schlapfner_Dissertation_Master_FINAL.pdf
MD5: ee26adc7323488ab9c4e95213c972374
License:  Nutzung nach Urheberrecht
open-access

1.85 MB

Adobe PDF
View/Open

Items in PubData are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Citation formats
Access statistics

Page view(s): 0

Download(s): 0