Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.48548/pubdata-352
Resource typeDissertation
Title(s)Peer-gerecht? Ganztägig organisierte Schulformen und die Qualität von Freundschaften aus der Sicht Jugendlicher
Alternative title(s)Suitable for peer-relationships? - All-day structured schools and the quality of friendships from adolescents’ point of view
DOI10.48548/pubdata-352
Handle20.500.14123/387
CreatorSchmalfeld, Annegret
RefereeSalisch, Maria von  0000-0002-6800-3596  121159302
Ehmke, Timo
Krappmann, Lothar
AdvisorSalisch, Maria von  0000-0002-6800-3596  121159302
AbstractIn Germany all-day-schooling is expanding. For children and adolescents this causes a decrease of their free-time. With less free-time it is becoming increasingly difficult for children and adolescents to build up and intensify friendships and peer-relationships. This dissertation will focus on the question how an all-day-school that serves the needs of the adolescents in this respect can be organized. How can school support building up and keeping up intimate and trustful friendships which – according to developmental psychology – are so important to adolescents? This question is being answered in this qualitative-empirical, explorative and descriptive survey by triangulating the results from surveys among 400 adolescents from half-day- and all-day-schools at the beginning and at the end of the seventh grade by the help of open questions about a school that is suitable for peer-relationships and by answers in a semi-structured interview about the quality of their friendships given by 14 seventh-graders from an all-day-school.

In Deutschland weitet sich die ganztägige Beschulung aus. Damit geht für Kinder und Jugendliche ein Rückgang der freien Zeit einer. Diese ist für die Ausbildung und Intensivierung von Freundschaften und Peerbeziehungen gerade in der Adoleszenz bedeutend. Im Fokus dieser Dissertation steht die Frage nach der Gestaltung einer peer-gerechten Schule, in der die Entwicklungsbedürfnisse Jugendlicher berücksichtigt werden. Anhand der Triangulation von Ergebnissen aus Befragungen von ca. 400 Jugendlichen aus Halbtags- und Ganztagsschulen zu Beginn und zum Ende der siebten Klasse mittels einer offenen Frage im Fragebogen zu Aspekten einer peer-gerechten Schule und der mit einem teilstrukturierten Interview zur Qualität ihrer Freundschaften erhobenen Antworten von 14 Jugendlichen aus einer Ganztagsschule aus der siebten Jahrgangsstufe wird in dieser qualitativ-empirischen, explorativen und deskriptiven Untersuchung dargestellt, wie in der Schule die Entstehung und Aufrechterhaltung von intimen, im psychologischen Sinne vertrauensvollen, Freundschaften unterstützt werden kann, welchen aus entwicklungspsychologischer Sicht eine besondere Bedeutung zugeschrieben wird.
LanguageGerman
Keywordsadolescence; all-day-school; friendship; peer-relationship; youth; Ganztagsschule; Erwachsenwerden; Freundschaft; Jugend; Peer
Date of defense2011-11-23
Year of publication in PubData2012
Publishing typeFirst publication
Date issued2012-02-15
Creation contextResearch
Granting InstitutionLeuphana Universität Lüneburg
Published byMedien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg
Files in This Item:
File SizeFormat 

Schmalfeld_Dissertation.pdf
MD5: 7685498422e8b4a7c5068e31a39c84ff
License:  Nutzung nach Urheberrecht
open-access

3.7 MB

Adobe PDF
View/Open

Items in PubData are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Citation formats
Access statistics

Page view(s): 0

Download(s): 0